Întâmplări recente legate de notele surprinzător de mici ale elevilor maghiari la examenul de bacalaureat din acest an ridică suspiciuni asupra unei posibile discriminări etnice, precum și problema unei metodologii și evaluări separate în ceea ce privește predarea limbii române pentru elevii aparținând minorităților naționale.

În sesiunea iunie a bacalaureatului din acest an, lucrările elevilor din județul Covasna au fost trimise pentru corectare în județul Mureș. La afișarea rezultatelor, elevi, profesori și părinți deopotrivă au fost surprinși de notele lucrărilor de limba și literatura română, care au fost mult mai mici decât s-a așteptat, și care i-a determinat pe elevi să depună contestație. Lucrările contestate au fost recorectate într-un centru din județul Sălaj. Diferența dintre notele de la prima și a doua corectare au fost semnificative. La aproximativ 60 de elevi li s-a mărit nota în mediu cu 1,5 note, rezultatele de la unele lucrări fiind mărite cu 3 sau chiar și cu 4 note. De exemplu, unui elev i s-a mărit nota la limba română de la 3,80 la 6,95, iar unui alt elev de la 2,90 la 6,90.

Mărirea notelor după contestații nu este un lucru ieșit din comun, însă profesorii elevilor din județul Covasna care au ales să depună contestație în acest an sunt de părere că diferența dintre cele două evaluări precum și numărul mare al notelor mărite este extrem de neobișnuit, și indică o iregularitate în modul în care s-au corectat lucrările la centrul din Tîrgu Mureș. Dat fiind faptul că pe lucrări este menționată originea acestora, adică județul de unde provin, părinții și profesorii au ajuns la concluzia că elevii au fost discriminați pe baza etniei lor. Pe când o diferență de câteva zecimi ar putea fi considerată o greșeală din partea profesorului evaluator, o discrepanță de 3-4 note cu siguranță nu poate fi explicată ca fiind o simplă eroare. Cel puțin se ridică suspiciunea că profesorul/-ii care au evaluat lucrările la prima corectare au fost predispuși să fie mai severi în ceea ce privește greșelile din lucrările de limba și literatura română și să le depuncteze, dat fiind că știau că lucrările provin din județul Covasna, o regiune cu o populație majoritară maghiară.

În orice caz, noi considerăm – așa cum au cerut, de altfel, și părinții și profesorii elevilor – că este nevoie de o verificare a modului în care s-au corectat lucrările la centrul din Tîrgu Mureș. Mai mult, pentru a evita incidente similare în viitor, ar fi recomandabil să fie prezent și un profesor de etnie maghiară în fiecare comisie în care se corectează lucrări ale elevilor maghiari. Pe termen lung, însă, singure soluție viabilă este implementarea fără întârziere a prevederilor din legea educației din 2011, în care se stipulează că în cazul elevilor care învață într-o limbă a minorităților naționale, limba română trebuie să fie predată conform unei metodologii modificate, adaptate elevilor a căror limbă maternă este alta decât cea română, iar evaluarea să fie făcută conform acestei metodologii modificate.

Kommentek