Cu doar câteva zile înaintea începerii noului an școlar, în data de 31 august, s-a adoptat o ordonanță de guvern care stipulează că în clasele primare cu predare în limbile minorităților naționale orele de limba română trebuie predate de către profesori cu studii superioare de specialitate. Învățători, părinți și specialiști în educație deopotrivă și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu această decizie șocantă, care ridică semne de întrebare la început de an școlar pentru mai mulți elevi și învățătorii acestora.

Aspectul cel mai problematic în legătură cu această decizie este că pare să fi fost luată fără consultarea experților din domeniul educației în limba minorităților sau a reprezentanților minorităților naționale. Mai mult, această decizie, și în special implementarea acesteia, nu au fost preparate în mod adecvat. Profesorii de limba română nu sunt specializați în predarea claselor primare, și este discutabil dacă un curs de două zile, așa cum a fost prevăzut, va fi suficient pentru a pregăti acești profesori pentru predarea elevilor din școala primară, ceea ce necesită o abordare foarte diferită față de predarea în clasele mai mari. O altă problemă pe care o ridică această hotărâre este numărul mare al profesorilor de limba română de care ar fi nevoie pentru a implementa această decizie. Unele inspectorate județene au semnalat deja că nu sunt suficienți profesori pentru a acoperi această cerință. Ministerul Educației a eliberat recent niște precizări în legătură cu noua ordonanță, în care se specifică că în cazul în care nu sunt profesori disponibili, orele de limba română pot fi predate și de către învățători. Însă de acum înainte asta va fi excepția și nu regula.

Este convingerea noastră că singura opțiune fezabilă este modificarea ordonanței respective și abrogarea părții referitoare la această problemă. Guvernul ar trebui să colaboreze cu experții din domeniul educației minorităților naționale, dar și cu instituțiile specializate, pentru a elabora strategii care să-i ajute pe elevi să dobândească abilitățile necesare de comunicare în limba statului. Suntem convinși că o decizie implementată în grabă, și care a fost luată fără consultarea reprezentanților minorităților sau a experților din domeniul educației minorităților naționale, și care nu a fost pregătită în avans, în mod sigur nu reprezintă o soluție adecvată.

Kommentek